Fińskie słownictwo: Jedzenie | Ruoka


Moi, hei, terve! 
  Witam Cię w tym poście, a nie ukrywam, że bardzo cieszę się z niego. Zajmiemy się dziś stricte językami, a konkretnie moim ukochanym - językiem fińskim.

Rudolf w Finlandii

Razem z moją głową 

W listopadzie minął dokładnie rok odkąd zaczęłam się go uczyć. Chęć do tego kraju tliła się we mnie już od paru lat. Jako osoba, która chodziła do podstawówki, a nie miała jeszcze przyrody, myślałam, że renifery, podobnie jak Mikołaj, to kolejny wymysł wyobraźni moich rodziców czy twórców bajek. Nie pamiętam, w jaki sposób dowiedziałam się o tym, że te niezwykłe stworzenia naprawdę istnieją i mają się dobrze w Finlandii, ale do tej pory czuję tę ekscytację, jaka mi wtedy towarzyszyła. Czytałam multum artykułów o tych stworzeniach, bo nie mogło dotrzeć do mojej niewielkiej głowy, że renifery chodzą po naszym świecie. Wtedy po raz pierwszy Finlandia zebrała ode mnie wielkiego plusa.
Rok temu zaczęłam liceum i wiedziałam, że to nie będzie najłatwiejszy okres w moim życiu. Chciałam się czymś zająć poza tą szkolną nauką, żeby móc chociaż na chwilę oderwać się od rzeczywistości, która nieszczególnie podobała mi się.
Trafiając na jedną z fińskich, świątecznych piosenek, stwierdziłam:

  • Ile ja wiem o Finlandii? Praktycznie nic. Chcę wiedzieć więcej o kraju Muminków! 
  • Ale język fiński brzmi pięknie, dostojnie, nietypowo.

 Pobrałam parę aplikacji na komórkę, aby poznać chociaż kilka najprostszych słów. Coraz częściej słuchałam fińskiej muzyki, na ścianach miałam kartki z fińskimi słówkami i gdzie się nie obróciłam widziałam Finlandię. Sprawiało mi to niemałą radość (nadal sprawia!) i miałam okazję na to, aby nie zamykać się tylko w tym szkolnym świecie, który, prosto rzecz ujmując, nie wpływał na mnie pozytywnie. Finlandia uratowała moją głowę.
Dlatego dziś z całą przyjemnością przedstawiam Ci listę fińskich słówek związanych z jedzeniem.

Słówka: 

Hedelmät | Owoce

Mustikka - jagoda
Mansikka - truskawka
Mustaherukka - czarna porzeczka (musta - czarny, herukka - porzeczka)
Kirsikka - wiśnia
Persikka - brzoskwinia
Luumu - śliwka
Viinirypäle - winogrono
Appelsiini - pomarańcza
Päärynä - gruszka (mój ulubieniec, jeśli chodzi o ten język!) 
Omena - jabłko
Vadelma - malina
Kurkku - ogórek
Banaani - banan
Sitruuna - cytryna
Kiivi - kiwi
Tomaatti - pomidor

Vihannekset | Warzywa 

Porkkana - marchewka 
Herne - groszek
Maissi - kukurydza
Sipuli - cebula
Valkosipuli (valko - biały, sipuli - cebula) 
Peruna - ziemniak 
Pinaatti - szpinak
Kukkakali - kalafior 
Punajuuri - burak
Kesäkurpitsä - cukinia 
Palsternakka - pietruszka 
Munakoiso - bakłażan 
Vesimeloni - arbuz
Parsakaali - brokuł 
Kaali - kapusta 
Salaatti - sałata
Papu - fasola 

Kaikki | Wszystko

Hyvää ruokahalua! - Smacznego!
Ateria - posiłek
Aamiainen - śniadanie
Lounas - obiad
Välipala - podwieczorek
Illallinen - kolacja
Jälkiruoka - deser
Jäätelö - lody
Ohukainen - naleśnik
Piirakka - ciasto
Munakas - omlet (muna - jajko)
Munakokkeli - jajecznica
Voileipä - kanapka (leipä - chleb)
Keitto - zupa
Lihaliemi - rosół
Tomaattikeitto - zupa pomidorowa
Kalakeitto - zupa rybna (kala - ryba)
Kasviskeitto - zupa jarzynowa
Sipulikeitto - zupa cebulowa
Liha - mięso
Sianliha - wieprzowina
Naudanliha - wołowina
Vasikanliha - cielęcina
Lampaanliha - baranina
Karitsanliha - jagnięcina
Nakki - parówka
Ranskalaiset perunat - frytki
Riisi - ryż
Sämpylä - bułka
Ketsuppi - keczup
Majoneesi - majonez
Sinappi - musztarda
Höyste - przyprawa

Juomat | Napoje 

Vesi - woda
Tee- herbata
Musta tee - czarna herbata
Vihreä tee - zielona herbata
Tee sitruunalla - herbata z cytryną
Olut - piwo
Viini - wino
Valkoviini - białe wino
Punaviini - czerwone wino
Tuoremehu - sok
Appelsiinimehu - sok pomarańczowy
Omenamehu - sok jabłkowy
Limonadi - lemoniada
Maito - mleko
Kahvi - kawa
Jääkahvi - kawa mrożona (jää - lód)
Kaakao - kakao

Ruokailuvälineet | Sztućce 

Haarukka - widelec 
Lusikka - łyżka 
Teelusikka - łyżeczka do herbaty 
Veitsi - nóż 
Lasi - szklanka 
Lautanen - talerz 
Pöytäliinä - obrus (pöytä - stół, liina - chust(k)a, płótno)


Paljon kiitoksia! Dziękuję bardzo!
Jeśli komuś się przyda ten wpis, to bardzo się cieszę! Dla mnie był to dobry sposób na odświeżenie sobie pamięci. Korzystałam z rozmówek od wydawnictwa Lingea, słownika fińsko-polskiego Stanisława Wałęgi oraz własnych notatek sprzed kliku miesięcy.
Opowiem Ci jeszcze genezę tego pierwszego zdjęcia w poście; ogólnie zrobiłam cztery "sesje" tym materiałom do nauki fińskiego i za każdym razem coś mi nie pasowało, aż w końcu przerobiłam jednego delikwenta całkowicie losowo; wydawał mi się tak brzydki i paskudny, że mnie urzekł. Trzymaj się ciepło

Finlandia:
Suomi
芬兰 (fēn lán)

Komentarze

  1. Wow, mega przydatne są te słówka! :) Ale pisownia co po niektórych sprawiłaby mi kłopot :p

    OdpowiedzUsuń
  2. Cały wpis naprawdę niesamowity. Nigdy nie uczyłam się fińskiego, prawdę powiedziawszy nawet rzadko go słyszałam. Nie mam zbyt dużego pojęcia ani o języku ani o kraju, ale uwielbiam poznawać nowe zwyczaje, kultury tak więc wpis bardzo mi się spodobał. Słówka ciekawe, jednak jestem pewna że miałbym problem nie tylko z zapamiętaniem, przede wszystkim z wymową! Wydaje mi się to być trudne, ale może to tylko takie złudzenie :) Kiedyś szalałam za językiem Japońskim, uczyłam się poszczególnych słówek, które wychwytywałam z anime, podczas seansów :) Myślę że jeżeli potrafię powiedzieć "nazywam się..." "dzień dobry" "smacznego" "kot" "czarny" "biały" i jeszcze kilka innych słów, dogadałabym się :D Musiałabym mieć tylko przy sobie tłumacza :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
  3. Interesujący wpis- jakoś mało faktycznie mamy styczność ztym językiem - wygląda inaczej niż szwedzki, którego kiedys zaczęłam się uzcyc, a porzuuciłam z braku czasu :-P Ale te wszystkie slowka wygladają dość intrygująco musze przyznac :-)
    Ogólnie lubię uczyć się języków obcych - i tak pierwszy w zyciu pojawił się angielski, potem ( w szkole) niemicki, którego nie cierpię wrrrr...., poźniej włoski( który uwielbiam)- obecnie do wlsokiego dorzuciłam hiszpański - sa podobne daltego latwo mi go zapamiętać plus kiedyś zaczęąłm własnie wspomniany szwedzki, japoński ( przez pół roku uczyłam się w pracy w ramach szkoleń pracowniczych :-D )
    Z niektórych języków znam tylko pojedyńcze słowa :-D Slowo, które staram się zapamiętać w każdym zmożliwych języków to " biedronka" - ponieważ panicznie się ich boję ( tak, tak wiem dziwna fobia)

    Pozdrawiam cieplutko
    Karo

    OdpowiedzUsuń
  4. Sądząc po Twoich postach, ja myślałam, że Ty co najmniej w moim wieku jesteś. Małe zaskoczenie, ale pozytywnie, bo Ty w moim wieku to będzie naprawdę mądrą kobietą :)

    Kiedyś miałam taki swój ulubiony język i jak chciałam, to uczyłam się mimochodem dla zabawy. Teraz kiedy muszę, znielubiłam go i już mi tak łatwo do pamięci nie wchodzi. A szkoda.

    Z Finlandii znam tylko The Rasmus.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super, że znalazłaś radość w nauce tego języka :)
    Ciekawą mają pisownie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda na trudny język do nauki:D

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki Tobie i my możemy co nieco skubnąć z języka fińskiego i zabłysnąć w towarzystwie albo zabić komuś przysłowiowego ćwieka xD Fajnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Trafiłam tutaj dzięki Twojemu komentarzowi na moim blogu i przysięgam,że zostaje tutaj na dłużej! Dla mnie niesamowite jest,że uczysz się języka fińskiego bardzo podziwiam
    -Ola

    https://granicakosmosu.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. ..wow! jestem pod wielkim wrażeniem.. imponujący post, emannuje taką niezwykłą energia radości, którą roztaczasz i zaciekawiasz.. bardzo podoba mi się Twoje podejscie do życia .. z wielką przyjemnością będę do Ciebie zaglądała i czytała ;)
    - pozdrawiam bardzo serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja mam taką zajawkę na język hiszpański, też jestem samoukiem i nie wiem skąd wzięła mi się miłość do tego języka. Fiński jest bardzo ciekawym językiem, dzięki Tobie możemy mieć wgląd na to, jak on mniej więcej wygląda <3

    lifebynadien.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Finlandia kojarzy mi się z Muminkami, alkoholem, zimą, ogromnymi mrozami, grudniem i świętami - pewnie przez to, że mają więcej śniegu przez tydzień niż Polska przez rok 😂 Nie znam tego języka, nie byłam nigdy w tym kraju ( chcę tam być) i nie znam żadnego Fina. ;) Język dość ciekawy. Ja obecnie uczę się niemieckiego. Poznjej będę doszkalac swój angielski. Bardzo fajnie tu u Ciebie. Wiesz jak przyciągnąć czytelnika. ❤ Podoba mi się Twój blog ogółem jak i posty. To wszystko jest takie czytelne i z charakterem oraz kolorkami. Ja kocham Pandy a i mnie nazywaja Panda 🐼 Dziękuję za miły komentarz u mnie. Obserwuję 😍 Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Język fiński wydaje się ekscytujący :) Aczkolwiek wygląda na naprawdę trudny, więc podziwiam, że się go sama uczysz.
    Sama Finlandia też mnie fascynuje, tak samo jak i inne kraje skandynawskie. Moim marzeniem jest, żeby udać się kiedyś w tamte strony i może zostać tam na trochę dłużej.

    OdpowiedzUsuń
  13. Podziwiam, że miałaś taką chęć do tego! W sumie jakoś tak nie interesuje mnie to państwo, a twój post mnie zaintrygował co do niego. Bardzo podoba mi się to jak piszesz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To już wiem skąd się wzięła nazwa bloga! :D

      Usuń
  14. Bardzo ciekawy post ,fajnie dowiedzieć się czegoś nowego zwłaszcza że nigdy nie interesowałam się Finlandią,ani tym jezykiem☺
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  15. Przyznam że uczysz się nietuzinkowego języka... ciekawe!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  16. mi się podoba hiszpański i francuski. Ale one są o wiele prostsze niż fiński :D te słówka wow jak one trudno nawet brzmią do wymówienia dla laika :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Podziwiam Cię za ten fiński :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Podziwiam za Twoje podejście do tematu. Nietypowy język, do tego własnymi siłami.

    OdpowiedzUsuń
  19. W liceum przyjaźniłam się z dziewczyną, która też szalała na punkcie Finlandii i języka fińskiego (to Ty, Aga? :D ) i od tego czasu ciepło patrzę na ten temat. Podziwiam ilość pracy, jaką włożyłaś w swoją pasję :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja uczę się sama języka hiszpańskiego, olaboga.... uwielbiam ten język! :) fajnie, że masz takie zaparcie do nauki tego języka!

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetnie piszesz, tak przyjemnie czyta mi się Twoje posty! Lekko, z wkradającym się uśmiechem podczas czytaniu niektórych fragmentów :) Naprawdę podziwiam chęć do nauki języka, zwłaszcza takiego nietypowego, bo nie oszukujmy się - w szkołach głównie słyszymy o angielskim, niemieckim, rosyjskim... Gdzieś tam przewija się hiszpański a inne są pomijane. Szkoda, że ten drugi jest często narzucany, bo znam niewiele szkół w których faktycznie możesz wybrać ten interesujący.. Ale w sumie od czego jest indywidualna nauka i multum książek, poradników - no i internet! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nigdy nie miałam do czynienia z fińskim słownictwem. Zazdroszczę Ci tej fascynacji, która tak motywuje Cię do nauki! Ja nie mogę sobie poradzić z żadnym językiem, jestem pod względem zupełną melepetą :(

    OdpowiedzUsuń
  23. Serdecznie dziękuję za odwiedziny - czekam na kolejny inspirujacy wpis :-D

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja podobną miłością pałam do języka przez wielu ludzi znienawidzonego... Niemieckiego! Fiński? Hmm... czemu nie? Właściwie kraje skandynawskie są dla mnie wielką zagadką. Nigdy nie zaciekawiły mnie jakoś bardziej i właściwie nie interesuję się ich kulturą ani tym bardziej nie zagłębiam w językowe smaczki, ale najważniejsza jest pasja, która w Tobie siedzi i to, że masz chęć zgłębiać ten język :) Renifery uwielbiam jako zwierzaki same w sobie, a ten język zalatuje mi trochę japońskim :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Wspaniale <3 Ja podstawy norweskiego :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Świetny post, słowka na pewno się przydadzą

    OdpowiedzUsuń
  27. wow! niektóre słowa ciężko przeczytać, a co dopiero zapamiętać :D!

    OdpowiedzUsuń
  28. o rany, uwielbiam język fiński! sama próbowałam się go nawet kiedyś uczyć, ale jednak wybrałam szwedzki, który zresztą jest do niego całkiem podobny! Masz bardzo ciekawgo bloga, więc obserwuję i czekam na więcej! zapraszam do siebie
    https://beautifulspacesblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  29. Super że masz takie zamiłowanie do tego języka, czytając tych kilka słówek mam wrażenie że jest to dość trudny język, i nie wiem czy dałabym radę się go uczyć. Podziwiam cię!:)

    OdpowiedzUsuń
  30. W gimnazjum na zajęciach w informatyki mieliśmy takie luzy, że z przyjaciółką próbowałyśmy się uczyć różnych dziwnych słówek w obcych językach. Z fińskiego pamiętam 'Hyvää ruokahalua!' :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Cudowny wpis <3 Fantastycznie, że masz chęci do nauki języka - ale jeśli coś nas interesuje, nauka staje się przyjemnością :) Mam tak właśnie z hiszpańskim.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ciekawe, ze zainteresowałaś się tym językiem to nietypowe zajęcie pozaszkolne ;) życzę powodzenia, jak czytam te słówka co napisałaś to myślę, że to nie jest aż taki 'straszy' język jak się wydaje. Choć ma sporo przypadków! :D Paskudne rzeczy niekiedy w innym świetle okazuję się bardziej intrygujące niż 'piękne'
    Z takich innych języków polecam także litewski, ma bardzo starą składnie (chyba to tak się nazywa ale nie jestem pewna, jak ktoś wie więcej to niech mnie skoryguje) i dużo starożytnych słów.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

"Niech pan oczyści swój umysł. Niech pan będzie bezkształtny jak woda. Gdy wleje pan wodę do filiżanki, staje się filiżanką; gdy wleje ją pan do butelki, staje się butelką; gdy wleje ją pan do imbryka, staje się imbrykiem. Otóż woda może płynąć albo może niszczyć. Bądź jak woda, przyjacielu."