Fińskie słownictwo: Zwierzęta | Eläimet


Wstęp:

Wiem, że taki post może teraz dziwić, bo w końcu siedzę nad wietnamskim, ale muszę przyznać się do czegoś. Szalenie tęsknię za językiem fińskim. Czasem go sobie włączam, tak po prostu. Przy sprzątaniu, robieniu fiszek czy właśnie - przy pisaniu postów. Mimo wszystko, tęsknota jest wręcz doskwierająca w takim miesiącu, jakim jest grudzień. Fiński w tych dniach otula i dodaje świątecznej aury, dlatego poświęciłam tydzień, aby przypomnieć sobie zwierzęta po fińsku (po 10 dziennie, słówka z każdego dnia mają inny kolor), a robiłam to gdzieś w przerwie między zajęciami z wietnamskiego. Warto było! 

Dodam jeszcze, że pierwszy post z fińskim słownictwem pojawił się na początku istnienia Pandzi i miało to miejsce uwaga, dwa lata temu... (Fińskie słownictwo: Jedzenie | Ruoka
Ostatnia kwestia: nie korzystam ze słowników internetowych. Wszystkie słowa sprawdziłam w słowniku papierowym Fińsko-Polskim autorstwa Stanisława Wałęgi! 

Photo by Ethan Hu on Unsplash

Zwierzęta | Eläimet

kissa - kot 
koira - pies 
hevonen - koń 
lehmä - krowa
hamsteri - chomik 
kana - kura
sika - świnia 
karhu - niedźwiedź 
rotta - szczur 
hiiri - mysz 

käärme - wąż 
sonni - byk 
kukko - kogut 
perhonen - motyl 
vuohi - koza
lammas - owca 
lintu - ptak 
leppäkerttu - biedronka 
susi - wilk 
villisika - dzik 

kilpikonna - żółw 
elefantti - słoń 
tiikeri - tygrys 
kirahvi - żyrafa 
leijona - lew
puuma - puma
orava- wiewiórka 
virtahevot - hipopotam 
krokotiili - krokodyl 
aasi - osioł 

muurahainen - mrówka 
poro - renifer 
saksanhirvi - jeleń 
metsäkauris -sarna 
hylje - foka 
apina - małpa
dinosaurukset - dinozaury
perhostoukka - gąsienica 
sammakko - żaba 
kala - ryba 

haikala - rekin 
valas - wieloryb 
pingviini - pingwin 
papukaija - papuga 
panda(karhu) - panda
kaniini - królik 
jänis - zając 
kettu - lis 
haikara - bocian 
harmaahaikara - czapla 

lokki - mewa 
maamyyrä - kret 
ilves- ryś
lepakko - nietoperz
strutsi - struś 
koala (ale także: pussikarhu) - koala 
majava - bóbr
kotilo (ale także: etana)  - ślimak 
ankka - kaczka
meduusa - meduza 

supi (ale także: pesukarhu) - szop 
seepra - zebra
pöllö - sowa
hyttynen - komar
sudenkorento - ważka
antilooppi - antylopa
kalkkuna - indyk
riikinkukko - paw (samiec) 
riikinkana - pawica (samica)
gorilla - goryl

Photo by green ant on Unsplash

Koniec 

Tak prezentuje się lista 70 zwierząt w języku fińskim (moim ulubieńcem jest słowo "supi" - szop. Wydaje mi się szalenie urocze!)
Strasznie dobrze mi z myślą, że taki post powstał. Cieszy mnie obecność Finlandii tutaj, a po drugie - wyszukiwanie słówek, wymyślanie przykładów (proszę mi uwierzyć, że pod koniec ciężko było mi wymyślić zwierzę, aby nie wypisywać w pierwszym poście zwierząt, o których nie wspomina się na co dzień), kartkowanie słownika, powtarzanie fińskich słówek - to wszystko było dla mnie świetną odskocznia od codzienności. Nawet na te 20-30 minut dziennie. Dobrze to robi na głowę! A kiedy do tego słucha się także fińskiej muzyki... 

Zostawiam Wam link do jednej z moich ulubionych piosenek na święta w języku fińskim: 


Dwie ostatnie sprawy na koniec tego wpisu: mam w planach obejrzeć przez przerwę świąteczną fiński serial, który jest dostępny na Netflixie, "Karppi". Kryminały to totalnie nie moja bajka, ale przyznam szczerze, że od dawna chodzi za mną akurat ta produkcja. Jeśli go skończę, to na pewno napiszę Wam jego recenzję. 

Ciekawostka: podczas wyszukiwania słówek, zaskoczyła mnie jedna rzecz. Gdyby ktoś Ci powiedział, że jesteś sową, to jakbyś zareagował/a? Bo ja raczej cieszyłbym się, że hej, ktoś twierdzi, że jestem mądry. A tu guzik. W słowniku słówko "pöllö" ma dwa znaczenia: 1) wcześniej wspomniana: sowa 2) pogardliwie: dureń, idiota, półgłówek. Strasznie mnie to zdziwiło! 

Trzymajcie się ciepło i zdrowo, 

Panda Fińsko-Chińska 

Komentarze

  1. Podziwiam Cię za takie samozaparcie do nauki słówek :D Mi się spodobało słówko hylje :D Jestem ciekawa Twojej opinii na temat tego serialu, może sama obejrzę! Ciekawe czy Ci się spodoba :D
    Pozdrawiam,
    weruczyta

    OdpowiedzUsuń
  2. O rany, dosyć trudne słówka zarówno do zapamiętania, ale i zapisania :/

    OdpowiedzUsuń
  3. O jaki świetny post. Może się czegoś nauczę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Cześć Pando :)

    Mega szacun za to, że uczysz się takich trudnych języków.

    Super brzmią zwierzaki w języku fińskim. Może i ja trochę się poduczę :)

    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale fajnie brzmią zwierzątka w fińskim języku :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Interesujący post. Chętnie poznam kolejne w tym klimacie i kolejne słówka. Czekam też na pierwsze wrażenia w związku z serialem, to może też do niego zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny post! Uwielbiam naukę języków, także chętnie poczytam więcej o języku fińskim. Mam jeszcze pytanie jak to jest z wymową? Czyta się tak jak się pisze czy inaczej?

    https://redamancyy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Podziwiam Cię, to nie jest łatwe zmobilizować się samemu do nauki języków. :)
    Piosenka bardzo mi się spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  9. Miło, że czasem powracasz do fińskiego. To bardzo dobra odskocznia od nauki języków azjatyckich. No i w takich prozaicznych czynnościach. My z mężem mieliśmy pomysły też na naukę różnych języków ale na razie to angielski jet kluczowy. Właśnie żeby się poz=rozumieć tu gdzie mieszkamy aktualnie. Twoja propozycja zwierząt to świetny pomysł także i dla mnie. może zrobię jakieś projekty zwierzątek z językiem fińskim (chociaż część), to jest dobra inspiracja. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

"Niech pan oczyści swój umysł. Niech pan będzie bezkształtny jak woda. Gdy wleje pan wodę do filiżanki, staje się filiżanką; gdy wleje ją pan do butelki, staje się butelką; gdy wleje ją pan do imbryka, staje się imbrykiem. Otóż woda może płynąć albo może niszczyć. Bądź jak woda, przyjacielu."